Tuesday 10 February 2015

X-ray yang Seksi...atau Seksa?

Hari ni aku semput.
Hari ni aku sesak nafas.
Hari ni cannot go lah sakitnya.
Aku Spark kawan aku.
Kata aku tak tahan, nak pergi klinik.
Dia jawab pendek, 'Go'
Terus menangis. Tak sangka aku dapat sokongan dari bukan darah daging aku.
Aku pergi.
Aku tak suka jumpa doktor.
Aku tak lah banyak duit.
Jadi, kebanyakan sebelum ni, aku selalu pergi klinik murah, atau kerajaan.
No offense, but there were some totally jerk and douche.
Without taking any initiative nak tahu aku sakit apa, spekulasi saja mereka dapat buat.
Bazir belajar kedoktoran.
Kali ni aku nekad nak paksa doktor bagitahu apa sebab aku macam ni.
Disebabkan paksaan aku dan mungkin doktor klinik panel company aku ni nampak kesungguhan aku, dia minta aku buat xray.
Credit buat doktor klinik panel yang pandang mata aku masa aku luahkan masalah aku.
Walaupun mulanya dia pun kata,'Tak ada apa apa. Paru paru tak ada bunyi, jadi bukan athma'
Aku tanya balik, kalau bukan, apa sakitnya? Ada ubat atau apa apa yang dapat hilangkan sesak nafas? Aku tahu dia tak dapat jawab. Aku nak dia pun berusaha untuk cari penyelesaian, sama macam aku. Apa, ingat senang ke aku nak gagahkan diri pergi klinik terhanguk hanguk sosak napeh den
Xray dekat tempat lain.
Dorang tak ada alat tu.
Bos bagi keluar awal. Yeay.
Xray.
Aku tak suka.
Sebab kena bogel.
'okay tukar baju jubah tu. Tanggal semua termasuk bra dan rantai ya'
Kata singh tu.
Balls. Kau memang berani arah macam tu. Tahniah. Kalau aku, mesti cakap berlapik.
Dia suruh relax kan badan. Tarik nafas dalam dalam. Aku jadi nervous bila singh tu tiba tiba bagi arahan macam nak marah. Kuat gila suara.
Tunggu kat depan meja receptionist.
Muka bajet tenang. Aku dapat rasa result xray everything normal.
Sama macam 3 tahun lepas. Dorang tak dapat figure out aku sakit apa.
Last last dorang assume........ Gastrik.
Aku baca nota dalam sampul yang budak receptionist bagi.
Normal.
Clear.
Normal.
No other focal.
No pleural.
Tapi...
Impression:
Peribronchial thickening seen at the right suprahilar region maybe due to bronchitis changes.
Okay.
Ada lendir kat bronkiol yang macam ranting anggur.
Tenang okay cik penulis.
All is well.
Tichasays: Dah lama benda ni jadi. Tak seorang doktor pun ambil perhatian. Tapi dorang ada ambil benda lain. Ambil duit aku. New doctors, don't ever be like them.

No comments:

Post a Comment