Wednesday 6 May 2015

"Ini tradisi Mak Cik, lah" - OMGTichaIsGettingMarried

"Ini tradisi mak cik ni. Pak cik dulu nak kahwin dengan Mak Cik pun kena panggil datang rumah. Kita punyalah nervous, ingat dorang nak tanya pasal tajwid je, hukum hakam ke, suruh baca Quran ke, Rupanya tanya,betul ke nak kahwin dengan mak cik."

Itu kata-kata abah.

Si hati gelak je.

Mama pun.

"Kita datang jauh-jauh, dorang nak tanya tu je."

Mama, si hati dan aku gelak.

Ikan stim, tom yam seafood dan kailan ikan masin dah selesai kitaorang belasah.

Aku sibuk minum Chinese Tea.

"Dengar kata, ada tujuan, ya?"

Si hati angguk.

Abah garu kening dia yang tak gatal. Habit.

"Betul ke kamu nak apa dengan dia?"

Aku rasa macam Mama suruh isi tempat kosong je dekat part 'apa' tu.

"Hehe.. Betul lah. Memang niat nak apa dengan dia. Kitaorang pun dah lama kenal. Saya dengan dia dulu sama kelas masa darjah enam...bla, bla, bla.."

Si hati menceritakan macam mana kami bertemu. Diakhiri ayat dengan, "Jadi, nak minta restu mak cik pak cik lah untuk kami ...erm, orang kata, move on to another stage, lah"

Aku punya tersipu-sipu, adoi.. Kembang kempis tahan malu.

"Betul ke nak apa dengan dia ni?" Tanya mama.

"Bukan dia paksa kan?" Abah aku bergurau. Harap dia betul-betul sekadar bergurau.

Mama Abah asyik tanya banyak kali pada si hati samada dia betul-betul nak kahwin dengan aku atau tak. Eh, dah terjawab dah apa maksud 'apa'. Teehee..

Macam nak kata, "Eh, biaq betui hang nak nikoh dengan budak comot ni......Pikiaq betui-betuiiii."

Si hati masih senyum dan kata Ya. Maceh awak. *Sorok muka bawah meja*

So, sesi si hati berjumpa Mama Abah dah pun selesai.  Selepas bertangguh banyak kali. Eh, tipu, Sekali je tangguh.

Si hati kata Mama Ayah dia nak jumpa Mama Abah aku pula nanti. Saja nak parents' talk. Pergh, nebes!

Aku bersyukur sangat Mama Abah okay. Harap tak ada persoalan atau pertikaian.

Mungkin sebab si hati adalah lelaki pertama yang datang rumah aku, yang pertama aku bawa jumpa Mama Abah, so maybe sebab tu parent aku macam turuti pilihan aku. 

Ye lah, sepanjang 6 tahun dulu, Mama Abah pun dah kenal sikit-sikit pasal si hati cuma diaorang tak ada banyak tanya sebab fikir si hati masih belajar lagi.

Alhamdulillah, kedua-dua belah pihak dah pun merestui hubungan kami. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Doakan kami ya!

Ini Tradisi Mak Cik, lah. - OMGTichaIsGettingMarried



Tichasays: Harap penantian dan kesabaran aku dilimpahkan kemudahan dan rezeki dariNya. Amiin.

No comments:

Post a Comment