Sunday 10 May 2015

Nak Buat Baju Pun Seksa! - OMGTichaIsGettingMarried

Selamat Pengantin Baru untuk ex-housemate, ex-classmate, ex-coursemate masa belajar dekat UiTM 2008-2011, Norain Karim. Sabtu lepas, berlangsungnya majlis perkahwinan kawan aku yang sewelnya tak dapat dijangka. Dah kahwin pun tak beli insurans mulut, macam aku. Ahahaha!





Ahad lepas kononnya Hari Ibu. Tapi aku tak wish pun Mama. Aku macam ragu-ragu nak wish sebab ada yang kata haram shake. Lagipun, bagi aku hari-hari hari mama. Aku kalau boleh nak me'ratu'kan Mama, tapi buat sedaya mampu je lah. Sebab Mama ni, lagi aku larang dia masak ke, basuh baju si anak-anak bujang ke, lagi dia nak buat. Jadi, aku me'ratu'kan dia dengan memenuhi permintaan dia macam nak jamu lah, nak minum kopi lah. Mama simple je permintaan dia. Cuma baru-baru ni je permintaan dia berat sikit. Dia nak aku beli kereta. Menjujung kasih , ratuku. Kita tunggu orang kereta tu call ya. Sabaq norh.

Bagi menggantikan atau saja nak memeriahkan hari Ahad tu, aku booking Mama untuk teman aku beli kain untuk buat baju tunang. OMGTichaIsGettingMarried!

Memandangkan nak belinya dekat area Masjid Jamek-Jalan TAR, aku, Mama and adik bongsuku yang dipaksa dan digoda Mama untuk teman gadis-gadis Pilah ni, naik public transport ke sana.

"Mama, kita nak beli dekat mana ni?"
"Jakel."
"Betul nak dekat Jakel?"
Mama angguk je.

Punyalah mencari Jakel Mall tu. Siap guna Google Maps lagi. 



Sampai sana, nampak dah ramai mak cik-mak cik rakus beli kain. Pekerja Jakel pun semangat bukan main promosikan kain. Adik aku siap tanya,"Memang pekerja dia macam tu ke, kak?" "Haah, memang semangat. Nak bagi servis 5 bintang." "OK. Jual kain je pun." Ahahaha! Adik aku tanya lagi, apa yang best dekat Jakel ni. Aku jawab," Servis dia 5 bintang." Nak banding kedai lain yang menggunakan khidmat pekerja dari luar samada PADI atau PATI, mereka hired orang Malaysia. 

Aku sampai je pintu depan, aku disapa seorang lelaki, supervisor kot. Then, disapa lagi pekerja Jakel, last-last sampailah ke tempat Bridal Department, pekerja Jakel bawa aku ke seksyen lace sebab aku nak beli kain chiffon dan lace.

Pelayan Jakel aku ialah seorang kakak nak ke arah mak cik. Dia kecil je orangnya. Risau aku tengok dia ke hulu ke hilir carikan kain. Aku minta chiffon, dia bagi heavy chiffon kalau aku tak silap, sebab aku kata untuk bertunang. Dia siap cadangkan design macam mana, refer dekat majalah. Dia siap carikan lace untuk aku.

Aku happy dengan layanan akak tu. Aku mintak lace 2 meters. Mama tanya berapa semeter.
"French lace ni RM168 semeter. Kalau untuk veil tu, RM200+ semeter."

Abah kau!

Gila.

Aku dalam purse ada RM500 je, hasil keluaran duit ASB.

Nak nangis aku dengar. 

Dah lah lawa lace tu.

Agaknya akak tu perasan muka aku, dia cadangkan kain lining yang murah sikit, RM9.90 semeter. Asalnya dia bagi lining yang berpuluh juga harganya.

Last last, akibat kecewa+bengang, aku just beli kain chiffon RM50 semeter dan kain lining RM9.90 semeter.

Akak tu macam nampak keletihan. Sorry kak. Siapa suruh tak bagitahu harga. Teehee~

Total RM209+ . 

Gila. Ampunkan aku, ya Tuhan. Kain je dah lebih RM200.

Aku pergi cari border lace bagi mengubati hati yang pilu tak dapat french lace.

Aku pergi kedai cina dekat depan area SOGO.

Aku jumpa border lace yang bagi aku cantik dan ada lah sikit french nya.

RM29.90 semeter. 

Tapi tu lah. Macam aku kata. Memamg beza Jakel dan kedai biasa. Aku pergi kedai kain biasa, pekerjanya orang luar. Sibuk berborak, layanan macam tak nak. Masa aku beli border lace tu, pekerja yang kami jumpa,(kami yang approach dia. Bukan dia. Siap panggil banyak kali), layan kami macam tahi. 

"Kalau lace ni padan tak dengan kain yang dia beli ni?" Mama tanya pada pekerja tu sambil suruh aku bagi kain Jakel. Aku tunjuk dengan hanya keluarkan sikit je dari hujung beg kertas Jakel.

"Kalau tak keluarkan macam mana nak tahu?" kata pelayan tu dengan nada sinis. Betul. Sinis.

Aku pun cuba untuk buka lekatan pita pada beg kertas, tapi macam payah sikit. 

"Ni ada gunting ni." Kata pekerja tu. Aku suruh dia gunting. Tapi dia tak gunting pun. Katanya,"Boleh je buka ni." Aku suruh dia buka. Aku nampak dia cuba buka dari bahagian lekatan yang pitanya panjang. Aku suruh dia buka yang bahagian pendek je. Dia struggle lah juga tapi berjaya.

Aku terus ke depan menghadap dia. Sebenarnya aku dah naik darah dah time tu dengan nada bahasa dia. Aku biar mak aku je settle. 

Dia kata padan. 
"Ni nak buat baju biasa ke?" Tanya dia sambil kuis-kuis lace tu. Tak pandang mak aku.
"Tak. Untuk tunang." Mama jawab.
"Kalau tunang, buat sampai belakang pun tak pe. Kalau biasa je, letak lace dekat depan je, sebab kalau sampai belakang, glam sangat untuk pakai biasa." Jawab dia sambil dok kuis-kuis lace tu. Tak pandang Mama, jawab dengan nada malas.

Aku time tu dah berangin. Silap hari bulan ada yang kena buang kerja ni. Mama tanya elok ambil berapa meter. Pekerja tu pandang aku dari hujung mata. 
"2 meter pun dah cukup. Dia ni kecik je."

....

Mama macam nak bertanya lagi. Aku potong, "Dah. Ambil 2 meter." aku kata kat pekerja tu. Aku terus ke kaunter. Dalam hati nak je cakap dekat bos dia, suruh pekerja dia beradab sikit. Tapi aku fikir, lantak kau lah. 

Aku bawa Mama dan adik ke foodcourt Sogo. Mama nak Char Kuey Teow. Aku pergi dekat gerai Penang. Aku tunggu untuk pekerja dia ambil order. Pekerja dia pandang aku dan angkat kepala tanda,"Nak order apa?" Amboiiiii..macam tu je kau ambil order pelanggan kau.

"Char Kuey Teow dua. Satu tak nak tauge."

Aku bayar. Tunggu. Dan tunggu. Dan tunggu. 2 pinggan Char Kuey Teow keluar dari dapur. Pekerja tadi pandang aku, lambai sekali mengarah aku ke depan dia. Amboii amboi....

"Satu lagi tak nak tauge ka?"
"Ya."

Tunggu dan tunggu lagi. Masa aku bayar tadi, ada anak lipas berlegar dekat meja cashier. Cashier ti aku tak tahulah dia nampak or tak.

Dan masa aku tunggu lagi satu Char Kuey Teow aku without bean sprouts, anak lipas tadi dah naik ke pinggan Char Kuey Teow aku. Orang sebelah aku nampak. Aku pun nampak. Aku angkat pinggan tu , aku hempas dekat meja cashier.

Pekerja tadi datang dari dapur bawa CKT tanpa tauge. Dia tengok pinggan CKT yang aku hempas tu.

"Ada lipas naik atas pinggan tu tadi." Aku kata kat dia. Dia blur, Dia bawa pergi daput. Dia bagi yang baru. Aku harap yang baru. Sebab aku tengok macam lain dari sebelum. Ada pelanggan dengar aku cakap. "Ada lipas ke, dik?" Muka pakcik tu macam cuak je sebab dia baru je order CKT. 

"Tak, anak lipas tu berlegar tadi, naik atas pinggan. Bukan dah sedia ada dalam CKT tu." Aku explain. Pak cik tu macam lega sikit lah. Sikit je.

Bajet kedai kau tip top ke nak layan aku berlagak macam tu?

Dan kedua-dua pekerja yang layan pelanggan macam haram shake ini, satu Indon dan satu lagi Bangla/Nepal, idk. Dah duduk lama kot kat Malaysia, tu yang berlagak tu. Kesian. Lupa diri. Aku cuba untuk tidak bersikap serumpun. Cuma terlampau banyak pekerja dari luar yang dah menetap dekat sini, berlagak dan tunjuk lagak. Dulu masa aku belajar, aku pernah ditolak dan dihalau oleh pekerja Indon di Pudu Sentral sebab aku berdiri depan kedai dia. Aku berdiri sebab aku nak tengok papan notis, bukan nak buat jahat. Dia tolak sambil kata,"Jangan diri sinilah!" What a bitch...

Aku tak kata semua, but mostly macam tu especially yang dah duduk lama dan konon ada kedai sendiri. Nak aku check status kau?

Aku tanya sikit, jawab berlagak,"Taraa! Taraa!" sambil lambai-lambai tak pandang pun.

Aku mungkin boleh sabar kalau tak beradab dengan aku, tapi kalau diaorang tak beradab dengan mak bapak aku, sorry but not sorry, aku boleh sound balik. Tak kira kau siapa, dari mana. 

Jangankan pendatang, kadang-kadang orang sini pun aku pernah sound.

So, nak beli kain, sila tanya harga dulu. Jangan jadi macam aku. Tsk!

Ada duit lebih, boleh ke Jakel. Plus memang selesa, aku puji. 
Tapi kalau macam aku, fikir berkali-kali untuk ke sana lagi. Semeter RM200??

Aku buat baju kurung moden je.

Se-simple yang mungkin. Dan make-sure baju tunang tu aku akan pakai lagi dan lagi.

Aku mungkin tak pakai veil.

Aku mungkin minta kakak saudara aku make-up kan.

Aku mungkin akan buat sendiri tempat sarung cincin.

Everything pun D.I Y. InsyaAllah.

Doakan aku berjaya buat majlis ni meriah dan simple and calm.

Tinggal kenangan je lace tu....

Tichasays: Tegur dengan cara beradab, bukan takbur.


No comments:

Post a Comment