Wednesday 17 June 2015

Boleh Nampak Penang ke dari Sini?

Tichamana

Aku suka pergi Pulau Pinang, especially Batu Feringghi. Me love it so much.

Hari Sabtu lepas aku dan family aku pergi Penang.
Tapi kali ini bukan untuk bercuti, tapi untuk hantar adik bongsu aku untuk sambung belajar peringkat diploma.

Mula-mula macam excited sebab nak pergi Penang. Aku siap belikan beg roda dan botol air untuk adik aku. Kekekeke~

Dekat sana kitaorang duduk Hotel TH. Hotel ni under Lembaga Tabung Haji. Rating untuk hotel ni;

Gambar dari laman rasmi TH Hotel

Location: Near to Penang International Airport.
Cleanliness: Great. Yang penting katil bersih.
Service: Pekerja dia akan selalu bagi salam. Especially lelaki tukang bawak beg and buka pintu . :)

Aku book hotel ni guna Agoda.com. Masa tu Standard Room RM130. Wee~
Hari tu musim durian. So, sepanjang area Balik Pulau dan Bayan Baru ada orang jual durian. Abah asal nampak je menjerit, "Durian! Woo, durian!".... comel.

Tak banyak berjalan pun masa hari pertama. Cuma hari kedua tu, lepas jemput adik aku dari airport (sebab kereta tak muat, so dia kena naik flight), kitaorang pergi Bukit Bendera lunch sana.
Harga tiket RM10 untuk Malaysian with IC. Mama Abah kategori warga emas, so RM4 je.

Malam tu kitaorang makan dekat area hotel je. Makan tom yam. Tak larat nak tengok nasi kandar. Masa sampai Penang first day dah telan nasi kandar dekat Nasi Kandar Pokok Ketapang.

Hari ketiga, hari paling sedih untuk aku. Kitaorang hantar adik bongsu aku ke tempat belajar dia.
Aku tengok adik aku pakai kemeja biru muda dengan seluar slack hitam, bertali leher hitam, berkasut coklat. Lama juga tunggu dia daftar diri.

Tichamana - Boleh Nampak Penang dari sini?

Dalam tengah hari tu, makan lunch dekat kedai mamak, again, nasi kandar. Tapi aku tak makan banyak. Then pergi beli sikit barang makan, and perkakas untuk bilik dia.

Lepas dah kemas-kemas bilik dia, kitaorang solat dekat masjid tempat belajar dia.

Masa yang aku tak sanggup nak ingat balik, tapi kena ingat sebab nak taip dekat entri ni. Hihi!

Okay, tarik nafas...

Lepas je aku keluar masjid, aku nampak adik bongsu aku duduk dengan adik bawah aku and abang aku. Adik aku tengah isi borang. Aku tengok jam. Dah nak dekat pukul 3 petang. Adik aku kena pergi dengar taklimat. Dan kami kena bergerak balik.

Aku takut sangat masa tu. Aku takut tak dapat tahan perasaan. Tapi aku fikir, aku boleh ni~~
Aku tengok abang aku salam adik bongsu aku. Then adik aku, next mama and abah. Aku salam dia pula. Aku ingat lepas salam nak terus lari masuk kereta. Tapi adik bongsu aku kata,"Tolong ambil gambar Zikry dengan background tempat ni." Aku pun okay. Keluarkan handphone,....

Berderai air mata aku...Tttrrrruuuuu laju je.

Adik bongsu aku nampak. Dia terus peluk aku. Maakkkk~ Lagi kuat aku menangis.
Tak tahan sebab dia peluk aku then kata,"Kejap je. 5 minggu je lagi Zikry balik rumah."
Aku dengar mama kata,"Laa..dia pula yang lebih.. Zikry duduk elok-elok ya."
Aku peluk Zikry kuat-kuat. Then teringat dia nak ambil gambar. Aku leraikan, then dengan sedu sedan aku ambil gambar dia. Lepas tu aku peluk dia balik.
Aku masuk kereta dengan air mata macam air paip. Aku nampak adik bongsu aku lambai dekat kitaorang. Maaakkk~ Sedihnya. ....Fuuuhhh~

Sepanjang perjalanan ke K.L, air mata tak berhenti mengalir. Kau bayangkan, dari pukul 3 petang sampai dekat rumah pukul 10 lebih, menangis lagi. Sampai migrain. Hambek kau! Terus MC esoknya. Itupun, pagi-pagi si hati call aku, aku menangis lagi,"Abang, Kiki tak ada..."

Lepas aku pergi klinik ambil MC, aku drive jalan-jalan sekitar kawasan perumahan. Naik bukit, turun bukit, nampak monyet, nampak rumah lama. Ini namanya terapi. Konon. Ini namanya menghabiskan minyak kereta.

Before balik rumah, aku beli 2 aiskrim. Jadi kebiasaan kalau beli aiskrim, adik bongsu aku mesti ada sekali ikut. So, tak pasal-pasal aku mencekik aiskrm sampai 2 bungkus.

Kalau tanya sekarang, samada aku dah okay ke belum, aku boleh jawab not fully recover, but at least not all the time bila teringat dia aku akan menangis.

Si hati kata Penang dengan K.L tak jauh pun, dalam Malaysia juga.
Memang. Tapi dari K.L tak nampak Penang nya. Huhuuuu...

tichamana

Mungkin sebab aku manja dengan dia. Dia je yang sudi dengar cerita aku. Gelak kalau aku buat lawak walaupun taraf 1 bintang je lawak.

Mungkin sebab aku asyik ajak dia teman ke mana-mana, even dah keluar berdua, aku pergi jalan sambil peluk pinggan kecik dia.

Mungkin aku suka sangat peluk dia tanpa sebab. Mungkin aku suka usik-usik dia.

Mungkin sebab tu aku sedih sangat. 'Hadiah' hari jadi aku dah jauh dari aku.

Lagi sedih bila time aku tengah prepare nak kahwin, dia tak ada. Risau dia tak dapat attend majlis aku.

So, Zikry, betullah maksud nama Kiki. Yang diingati, dikenang. Belajar elok-elok ya. Jangan sia-siakan pengorbanan air mata kakak ni. Tiibaa!

Bulan puasa tak ada dia. Maaakkkk~~

P/S: Aku yang manja, kau yang panas.