Thursday 22 January 2015

Kerana tahi setempek, Rosak blog lama.

Blog baru.
Hai. Assamlammualaikum. Salam sejahtera.
Funny, funny, funny. Merely because someone was being rude with me dalam Whatsapp,
aku terus macam cuak diriku di expose lebih oleh perempuan berhati bangkai.
Maaflah kalau first entri je dah pasal luahan hati. Huuhuu~

Mana taknya (tiibe sambung balik cerita luahan hati tu),
bayangkan aku nak tidur, esok kerja. Tengah malam ada orang hantar mesej dekat Whatsapp.
Aku baca juga sebab before I went to sleep, I did some promoting my items lah dekat Insta.
So, I guess might be customer lah kan.
So, betul lah firasat aku. Customer.
Pendekkan cerita, malam tu aku memang letih sangat sebab kerja dekat office mencabar zahir ku.
Silap kat sana aku pergi layan customer dalam keadaan mamai. Ibarat makan dalam keadaan mamai,
silap waktu, tersuap ke dahi. Terus jadi mask.
Aku TERsalah kira,TERdouble kan kos pos laju (sebab dia kata nak beli 2 helai).
Wow, terus dia maki. Aku cool. Aku admit silap aku, aku minta maaf dekat dia.

Tau apa dia reply?


1st picture from my Whatsapp account

2nd picture from my Whatsapp account

3rd picture from my Whatsapp account

4th picture from my Whatsapp account

5th picture from my Whatsapp account
 Bagi aku, agak tak manis lah kalau dia ni perempuan, cakap dengan perempuan yang dia tak pernah jumpa, tak pernah kenal, berbahasa dan berkelakuan begitu. Bagi akulah.
Maybe certain girls macam "Ek eleh, tak ada lah kasar mana sial".
But for me lah, macam apa yang aku belajar, tak berapa berbudi bahasa.
Aku tahu dia marah. Aku sendiri pernah tegur penjual tapi aku cakap elok-elok sebab aku faham perasaan seorang penjual. Aku ni marketer kot.

So, I assumed she could be the one who make a fuss with me last time. Barang dah hantar, tapi dia lengah-lengahkan bayar. Then, create drama said the pants torn. When I told her that I will return the money and asked for her account bank number, silent~~~~ for 1 month. I asked not once, not twice, but three times okay, minta akaun number. Tapi, silent~~
Kalau dekat kedai tu, valid 14 hari saja kalau nak buat pertukaran atau pulangkan duit.
Ini aku bagi sebulan. Ikutkan nak bagi tempoh lagi, tapi kawan aku insisted to ignore her because it was already 1 month. Kawan kata,"Tok sah nak baik sangatlah weih"

Bila dah jadi macam ni, macam biasalah, aku belajar something dengan situasi macam ni.
Well, sebab tu Tuhan turunkan dugaan. Ada sebab. Banyak sebab.
Even it wasn't happened to us, maybe someone else, yeah you really need to learn from it.
Hari-hari sesi pembelajaran hidup.

Jadi, kalau dalam blog aku ni macam "Eh, kau asyik-asyik ada problem, perempuan bermasalah lah kau ni", or, "Kau ni benda macam ni pun nak jadikan masalah", or "Loser",
Meh aku terangkan. Dekat mana-mana pun boleh jadi ada kesulitan. Bezanya macam mana kau hadap, hadam, hidup. Aku secara personal suka dengar masalah orang. Bukanlah mengharap semua orang dalam masalah, tapi dari situ aku belajar cara nak hadap hidup ni.

So, can be conclude;
- jangan hantar barang jualan sebelum pembeli buat pembayaran.
- check barang yang nak dihantar, capture picture of the items for our own proof.
-buat persediaan harga yang menawan hati.
-peringatan buat diri; Luar sana tak semua berbudi bahasa.
-peringatan buat diri; Luar sana tak semua baik budi pekerti,

Dan aku agak terkesan sedikit dengan kejadian ni, sampai aku terpaksa delet blog lama.
Gila. Cuak sangat ke apa aku ni?
Sebab kisah hidup aku dari aku belajar sampai dah kerja, banyak dalam blog lama.
Dari tahun 2008 kot. Sodehnyo la haih~~

Inilah sebabnya ada blog baru ni.
Kenapa 'Ti Cha'? Sebab aku suka anak buah aku panggil aku, "Eyy, Ti Cha!"
Haih, kena didik dia kurangkan panggil, "Eyy!" Mungkin boleh tukar dengan "Deyy!",
so orang dengar macam,"Hahhaha! Kelakar budak 3 tahun buat gaya mamak!"

Okay, jangan.

Ti Cha says: Sometime I feel honored to learn new things through problem given by Him.

No comments:

Post a Comment