Thursday, 12 March 2015
hashtag : Kami Pusing KL - Rangkap Pertama
Selepas membaca entri blog abang aku dan kawannya, aku terinspirasi nak berjalan-jalan juga. Tapi tak lah se-adventure perjalanan dia. Kita kena warm-up dulu. Hehehe! Kalau nak baca pengembaraan bas tambang abang aku > Bas Tambang
Aku buat satu plan nak pergi tempat-tempat melawat di sekitar Kuala Lumpur. Aku duduk K.L., tapi aku tak pernah pergi tempat-tempat lawatan macam Muzium Negara, Petronas Twin Tower - Skybridge, Perpustakaan Negara.
So, travel partner aku kali ini ialah buah hati aku. Hehehe! Aku ada sebab ajak dia untuk bersama-sama dengan aku menjalankan rancangan yang aku namakan #KamiPusingKL . Sebab selama ni, aku kalau keluar dengan dia, pergi shopping, window shopping, lepak minum. Kiranya, aku nak create memories lah dengan dia.
First spot aku ialah Pasar Seni atau Central Market.
1 Mac 2015.
Kami pergi sana menaiki LRT Putra. Senang. Turun dekat Stesen Pasar Seni, turun tangga, seberang jalan dah nampak dari jauh bangunan biru dengan tanda nama Central Market.
Last time aku melawat tempat ni masa aku 12 tahun, aku masa tu dekat Negeri Sembilan. Aku ikut lawatan sekolah. Masa tu aku ingat lagi aku naik Komuter.
Dekat situ, ada banyak barang-barang macam barang hasil senitangan, barang antik, kain batik, lukisan. Tempatnya pun dah ada air-condition dah. Aku suka gila tengok barang-barang hasil senitangan macam lukisan, ukiran kayu.
Dekat situ, si buah hati cuba spa ikan di Cute Fish Spa, terletak agak belakang sikit. RM10 untuk 15 minit. Aku tak join walau dalam hati teringin. Tapi sebab malu nak tunjuk kaki, aku biar dia seorang je. 5 minit pertama, masih tak berjaya biasakan diri dengan ikan-ikan yang tak ada gigi tu dok cium-cium kaki buah hati. Aku rasa, dia yang paling bising antara pelanggan yang lain. Dia kata,"Damn geli gila!!!" Nasib aku tak join. Orang pegang kaki aku pun aku dah menjerit. Kalau aku join, aku dah pijak ikan tu kot.
Aku tak jelajah habis dekat luar bangunan Pasar Seni tu, ada Kasturi Walk. Mungkin ada jual-jual barang kot. Sebab kami nak kena pergi tempat lain pula, nak beli barang dekat Berjaya Times Square Shopping Mall.
Dekat Stesen Pasar Seni, ada perkhidmatan bas percuma tau. Namanya GoKL Bus. Kalau kau nak ke Bukit Bintang, bolehlah naik bas ni, yang bertulis Purple Line. Akulah yang suggest si buah hati naik bas ni. Tapi kena jalan sikitlah lepas turun dekat Bukit Bintang. Kitaorang macam blur jap tak tahu nak turun mana, ekor je penumpang lain.
Memang berbeza sikit Central Market yang aku pernah pergi dulu dengan yang sekarang. Baguslah macam tu. Yang penting, hasil senitangan dari orang-orang yang berbakat ni dapat diketengahkan. Me so impress!
Next spot? Hehehe! Tunggu...
Tichasays: Kaki dah mula gatal nak berjalan lagi.
Wednesday, 11 March 2015
Antara Proton Preve dan 6 Mawar
Hari Ahad lepas, aku bawa adik-adik aku pergi Sunway Lagoon dengan sepupu aku (dan kawan perempuan dia). Terima kasih banyak pada sepupu aku, Faizal sebab sudi join kitaorang dan tumpangkan kami pergi sana.
Mula-mula, plannya nak pergi dengan buah hati aku. Tapi dia tak dapat nak join. Katanya Sabtu ada hal, jadi dia kena balik Seremban. Aku mengharap dia pergi sebab boleh cukup korum 6 orang. So, bolehlah pair kalau naik apa-apa ride. So, sepanjang aku dekat Sunway Lagoon, yang mana kena pair 2 orang, aku tak naik, Aku jadi cameraman. Tukang pegang cermin mata adik aku.
Dalam pukul 5 petang aku dan yang lain-lain selesai mandi dan tukar baju, adik-adik aku balik dengan sepupu (dan kawan perempuan dia), while me myself tunggu depan hotel sunway, tunggu ketibaan buah hati yang kata nak lepak jumpa aku kejap. Lagipun, hari tu memang dia akan balik ke Pelabung Klang, so, alang-alang, dia nak jumpalah.
Tengah aku tunggu dekat depan air pancur depan bangunan hotel tu, aku dengar macam ada bunyi hon kereta. Aku toleh ke kanan. Aku nampak kereta sedan warna merah metallic. Dalam kepala otak aku fikir cari kereta Savvy merah, kereta yang si hati selalu bawa. Tapi, entah kenapa, tergerak nak tengok kereta sedan tu lama-lama. 'Eh, macam dia?' Aku tenung lagi. Aku nampak si hati dalam kereta tengah nak U-turn nak ke arah aku. 'Kenapa dia bawa kereta mak dia?' Kereta mak dia ialah kereta Inspira warna merah. Kadang-kadang dia akan bawa kereta tu kalau mak dia tak guna. 'Mama dia tak kerja ke esok?' Nampak tak punyalah banyak soalan.
Dia parking depan aku. Aku nampak nombor plate mula dengan huruf W. Belakangnya F. Pelik. Kereta siapa ni? Ayah dia beli kereta lagi ke?
Masuk saja dalam kereta. Aku tanya,"Kenapa bawa kereta mama?" Muka dia terkejut. Dia kata,"Cuba tengok ni kereta siapa?" Aku tengok sekeliling. Macam pernah aku naik kereta macam ni. Dekat mana ya, aku fikir. Lepas tu, aku teringat aku nampak nombor plate kereta mula dengan W dan akhir dengan F. Entah macam mana, SUUPP!SAAPP!SSUUP!SSAAPP! Kepala otak aku berfungsi balik lepas main air. Masuk air agaknya. Aku pandang dia. Terus aku, "Aaaaaaa!!!!!!!!!" Ya, aku menjerit sampai bergema kereta tu. Si hati pun tutup telinga, sakit telinga dia dengar aku jerit.
Aku goyang-goyang lengan dia,"Betul ke??! Betul ke ni??!" Dia senyum. Aku macam tak percaya.
DIA BELI KERETA!!!
Kisahnya, dia baru konvokesyen bulan Januari hari tu, dan mula start kerja di Port Klang pada bulan Februari hari tu. Rupanya, sebelum dia mulakan pekerjaan, dia dah cari kereta dengan ayahnya. Tapi dia tak beritahu aku.
Aku selalu bebel dekat dia bila nak masuk minang. Okay, bukanlah bebel, tapi asyik tanyalah. Dia kata lepas dia beli kereta, baru dia akan step into those wedding things. Kadang-kadang aku tahu aku dah banyak kali tanya, tapi aku tanya lagi sebab aku tak tahan orang asyik dok tanya bila nak kahwin.
Jadi, rupa-rupanya dia beriya nak jumpa aku petang tu sebab nak beritahu dan tunjuk dekat aku dia dah beli kereta. Proton Preve Premium. Patutlah aku macam pernah naik kereta tu. Sebab abang aku pakai Proton Preve juga tapi biasa punya.
Dari pandangan aku yang tak tahu pasal kereta ni, dalam Proton Preve Premium ni ada dua jenis gear, main is automatic and ada manual gear juga. Ada Engine Starter Button. Ada GPS. Touch screen monitor. Enjin turbo. Erm, apa lagi ek? Kerusi boleh adjust ke depan ke belakang ke atas ke bawah. Hehehe! Dia kata dia memang cari features adjustable seat sebab dia kata nanti aku boleh bawa kereta tu. Aku kan kurang tinggi, jadi bila bawa kereta contoh bawa kereta abah aku, aku akan letak kusyen.
Itu baru satu surprise. Hampir buat aku menangis tapi aku dapat tahan sebak. Tapi, bila dia tiba-tiba berhenti dekat tepi jalan, tak jauh dari hotel tu, dia pusing belakang sambil kata,"Satu lagi..."
BUNGA!!!
Aku nampak je jambangan bunga tu dekat riba aku, aku terus tutup muka. Nangis dekat situ juga. Okay, even sekarang pun aku rasa nak menangis lagi. Selama 6 tahun aku dengan dia, aku tak pernah dapat hadiah bunga. Oh, pernah, sekali, masa aku konvokesyen, dia bagi bunga dan patung beruang. Kalau dia tak bagi, mungkin aku akan terasa sikit. Hehehe! Tapi, ini bagi bunga untuk surprise kan aku beserta kereta baru yang dia beli. Bunga ros 6 kuntum. Bunga hidup. Masa konvo, dia bagi bunga span dan ada juraian dawai plastik yang menyala. Cantik dan sampai sekarang elok ada atas meja bilik aku.
Kisahnya, aku main-main merajuk dengan dia. So, aku mengada minta dia pujuk bagi aku bunga. Tapi, pada hari yang patutnya dia bagi, dia tak bagi, tapi dia belikan aku satu kotak coklat. Aku nak juga bunga. Siap hantar e-mail dekat dia gambar bunga. Yang buat aku menangis ialah aku bajet dia akan bagi aku sekuntum bunga ros dalam pembalut plastik warna silver tu je. Aku tak sangka langsung dia akan bagi sejambak besar dengan 6 kuntum bunga ros. Aku tahu, bukan murah jambangan bunga ros. Dia kata 6 kuntum melambangkan 6 tahun bersama. Agak-agaknya, lagi 4 tahun aku merengek lagi dapat tak 10 kuntum? Hehehehe!
Dia ni memang tak pandai nak buat romantic surprise ni. Tapi bila aku tengok dia ada cuba nak buat walaupun aku tahu, that's not him, aku rasa terharu sangat sangat sangat sangat. Aku menangis macam budak kecil. Dia terkedu sebab dia tak expect aku akan menangis. Sebelum dia fikir aku menangis sebab sedih, aku beritahu dia yang aku menangis kegembiraan+terharu .
Di sini, aku nak nyatakan yang aku kagum ada sahabat macam dia. Aku gembira dapat kenal dia. Dia inspirasi aku. Dia antara orang yang aku kagum. Jangan salah faham. Aku cuma kagum dengan usaha dia. Of course Rasul kita adalah manusia mulia yang aku sanjung. Kadang-kadang mesti kia akan rasa kagum dengan perkara baik dari seseorang, kan?
Aku tak sempat nak ambil gambar dalam kereta dia, lagipun waktu tu malam. Nanti kalau aku sempat ambil gambar bila jumpa dia Sabtu ni untuk plan #KamiPusingKL tu, aku akan upload gambarnya dekat entri ni. Okay? Oh, nantikan entri pasal #KamiPusingKL tu ya!
Monday, 9 March 2015
Pergi Sunway Lagoon Nak Tak, Ki?
Aku ada dua orang adik. Seorang muda dua tahun dari aku, seorang lagi lahir tahun 97. Jadi, minggu lepas aku plan nak bawak adik bongsu aku berjalan have fun sempena dapat result SPM. Aku tahu dia takkan dapat straight A's (okay, itu pandangan yang kejam tapi nyata), tapi aku nak raikan cinta (?) dengan dia sebab aku tahu bukan senang nak hadap dunia seorang pelajar SPM di K.L dan merupakan anak bongsu dalam keluarga, so harapan nak teruskan tradisi masuk U tu meninggi. Sekarang susah nak dapat masuk kalau result biasa-biasa je. Tak payahlah aku nyatakan berapa keputusan SPM dia tapi aku bangga dan bersyukur sangat sebab apa yang aku minta dari dia, dia tunaikan berkat doa kami semua padaNya juga. Aku nak B.M., B.I., dan Matematik dia kredit sebab kalau nak kerja Bank Negara, kena kredit 3 subjek tu. Kiranya dia masih ada peluanglah untuk ke mana-mana.
Jadi, satu hari, aku tanya, "Kita pergi Sunway Lagoon nak, Ki?".
Puas juga memujuk adik bawah aku ni untuk turut serta. Dan susah juga nak dapatkan masa sepupu aku untuk join kami sebab bulan Mac ni dia agak busy. Tapi, alhamdulillah, berjaya juga walaupun ada dugaan kecil.
Apa yang perlu disediakan kalau nak pergi Sunway Lagoon?
Aku selalu pergi sana. Masa hari jadi aku ke, masa hari jadi si buah hati ke, family day ke.
Pertama; tahu harga tiket. Untuk harga MyKad, tiket berharga RM90 untuk dewasa. Untuk kanak-kanak aku tak tahu. Tapi ada pakej untuk dua dewasa dan dua budak. Tiket tu kita boleh masuk semua tempat;Extreme Park, Waterpark, Amusement Park, Scream Park dan Wildlife. Kecuali tiga rides je kena bayar kalau nak main;Bunjee Jumping, G-force dan Go-Kart.
Kedua; barang-barang yang kena bawa dan tak boleh bawa. Dekat situ, makanan dari luar tak boleh bawa masuk ya. Ada pemeriksaan beg dekat pintu masuk, so tak payah nak sorok sangat makanan. Ada macam-macam restoran ada dalam tu, tapi harga lebih sikitlah.
Dekat situ, diaorang guna khidmat Cashless iaitu bayar guna wristband yang ditopup. Kiranya, korang pergi dekat kaunter dalam Sunway tu nanti, kata nak topup duit. Korang bagi duit min RM10 lah, then nanti diaorang scan wristband korang. So, nanti kalau nak beli air ke, cikedis ke, hulur je tangan. Jadi, tak ada lah korang ke hulu ke hilir bawa duit, hilang kang.
Barang-barang wajib aku akan bawa bila pergi sana;
Sunblock
Towel
Waterproof Handphone Casing
Barang mandian
| Sunblock Sport Sunscreen Lotion Banana Boat 30ml. SPF 110 PA+++ RM19.90 |
| Waterproof Gadget Casing Beli dekat Lelong. |
| Hypergear Luggage Waterproof 1.5 liter pemberian token company lama. |
Kadang kadang aku bawa je hairdryer. Kalau ada plug kosong, boleh aku keringkan rambut. Yelah kan, tak elok basah-basah rambut pakai tudung.
Aku selalu akan pakai terus baju mandi. Dalam bajulah. Hehehe! Dan selipar ya. Aku malas nak bawa banyak kasut.
Sampai bulan Mei 2015 ni, RapidKL ada promosi untuk pemegang kad RapidKL, diskaun. Jadi, harga untuk dewasa RM84.00. Satu kad valid untuk 2 orang.
Sunway Lagoon ada sediakan loker bersaiz sedang dan besar. Harga loker dia aku tak dapat nak predict sebab last year RM15, baru ni aku pergi RM20 pula untuk size sedang. Haihh...
Ada dua pintu untuk masuk sana, satu dekat depan Sunway Pyramid bersebelahan Texas Chicken, dan satu lagi dekat dengan Sunway Resort Hotel and Spa apa entah namanya aku bantai je nama hotel tu. So, prepare lah duit parking dalam RM10-RM15 macam tu.
Untuk Waterpark, aku suka mandi dekat Surf sebab luas kolamnya. Kalau korang nak ada ombak sikit, ada dekat sebelah kolam kanak-kanak. Kalau nak round ikut laluan air naik pelampung pun ada tapi kena sewa pelampung tu. Aku jarang sewa. Kalau nak try surf, ada tempat surf disediakan. Boleh cuba 2 kali. Benda wajib korang kena try Vuvuzela. Terbaik. Boleh naik 4-6 orang satu pelampung. Kalau kurang, korang kena share dengan orang lain ler. Time tu mesti korang malu-malu nak jerit. Ada juga gelongsor ular, 2 orang naik.Ada Waterslide, korang lawan dengam kawan korang siapa slide laju. Ada 6 lane. Ada 4-D ke 5-D entah, Cinema Waterplexx. Pakai cermin mata 3-D, duduk, tengok. Ride ni korang akan basah.
| Gelongsor ular. Ada 3 jenis, terbuka, half terbuka, tertutup. |
Amusement Park ada roller coaster, Pirate Revenge, Tomahawk, teacups, boating. Dekat situ korang dalam keadaan lembab basah pun boleh naik, tapi jangan lencun-lencun. Licin nanti. Kalau korang naki roller coaster, seat-belt ikat kuat ya. Sebab adik aku tak ikat ketat, dia terlambung sikit. Aku yang ikat ketat pun, terlambung. Logiklah sebab berat bawah 40 kilo. Tapi best.
Wildlife ada macam-macam binatang, dari yang kecik sampai lah ke singa. Buaya pun ada,betul-betul bawah kaki kau. Buah hati aku pernah terjatuh handphone nya, nyaris nak jatuh dalam kawasan buaya, sipi-sipi je! Kalau tak, berderinglah handphone lagu metal dalam perut buaya. Buasir buaya tu nak keluarkan balik handphone 5 1/2 inci.
| Buaya ni pemalas |
| Buaya ni tidur menganga. Nasib tak berdengkur. |
| Tengok singa putih |
Scream park ada rumah hantu, tapi ada waktu untuk masuk. Rules dia, pakai selipar, jangan pegang hantu sebab hantu takkan pegang kau. Dalam tu, korang kena berjalan dalam kumpulan. Masa aku pergi dulu, masa tu family day Bank Negara, tema rumah hantu ialah Zombies Attack. Bagi aku tak takut sangat sebab aku suka zombi especially R dalam Warm Bodies. Eh?
Dalam tu ada kedai makan dari makanan mamak hingga ke Subway dan makanan ringan. Aku selalu makan dekat Marrybrown.
Kalau nak naik pengangkutan awam, erm, setahu aku, korang boleh turun dekat stesen komuter Subang Jaya dan naik bas ke Sunway Pyramid (then jalanlah sikit ke pintu masuk Sunway Lagoon), ataupun turun dekat stesen LRT Kelana Jaya dan naik bas ke Sunway Pyramid (juga).
![]() |
| Ehsan dari laman sesawang Sunway Pyramid |
Kalau risau sesat, naiklah teksi dari stesen tu.
So, bagi yang nak pergi tu, have fun okay? Dan sediakan wang secukupnya. Have fun!
Tichasays: Maaf sebab nama-nama game dan tempat di Sunway Lagoon, serta maklumat tak berapa nak cantik dan lengkap. Sebab aku cuma tulis ikut pengalaman.
![]() |
| Dari Stesen LRT Putra Kelana Jaya ke Sunway Lagoon mengikut Google Maps |
![]() |
| Dari Stesen Komuter Subang Jaya ke Sunway Lagoon mengikut Google Maps |
So, bagi yang nak pergi tu, have fun okay? Dan sediakan wang secukupnya. Have fun!
Tichasays: Maaf sebab nama-nama game dan tempat di Sunway Lagoon, serta maklumat tak berapa nak cantik dan lengkap. Sebab aku cuma tulis ikut pengalaman.
Thursday, 5 March 2015
Ke Universal Studios ke Kita? - Mukasurat 4. Tammat
4 Mac 2015. Pagi ni pergi kerja anak buah ikut sekali. Tak pernah budak tiga tahun ni tidur dekat rumah aku. Dah jadi abang dah dia. Andika, Ti Cha sayang kamu selalu.
The Lost World
Disebabkan untuk naik Jurassic Park Rapid Adventure ni kena beratur lama even for Universal Express Pass holder (dalam sejam juga masa orang tu beritahu), kami pun pergi naik benda lain iaitu Canopy Flyer. Permainan ni bagi aku kalau orang yang cepat gayat agak cuak sikitlah sebab kaki kita tergantung, tak ada tempat letak kaki. Tempat duduk ada lah. Kejap saja game ni, tapi sebab kaki tergantung, mungkin ada yang takut sikit.
Lepas tu, kami pergi Far Far Away! Skip kejap ya cerita Far Far Away ni, sebab kami patah balik ke kawasan The Lost World > Far Far Away balik. Skip kejap. Habiskan kisah The Lost World ni.
Pernah tengok cerita Waterworld tak? Saja tanya. Aku tak pernah pun tengok. Yang ni kitaorang tengok persembahan ala teater gitu. Ada tiga bahagian, Wet, Splash, Dry. Kalau korang tak nak kena simbah air, silalah duduk di belakang ya. Kalau duduk depan, tak pasal-pasal kena tembak dengan air. Lagi sekali, aku kagum tengok persembahan dan aksi lasak dorang. Lagi kagum bila tengok pelakon perempuan dok gayut dekat tali, jatuh dalam air, naik tangga menegak, panjat ini itu. Pergh! MC kau berapa hari weyh! Overall, aksi yang menarik. Tak boleh blah macam-macam bot dan jetski kau bawa masuk set. Kapal terbang pun ada!
Hampir 50 minit kitaorang beratur dekat Jurassic Park Rapids Adventure. Attention ya, ini kalau guna pas ekspres, kalau tak, beratur hampir 2-3 jam. Tapi, maybe sebab masa tu raya cina, so, ramailah. Game ni, kalau kau tak rela dilencunkan, sila pakai poncho, baju hujan, baju kalis air. Ada jual poncho dekat depan bangunan ride ni. Even masa beratur pun ada vending machine jual poncho. Masa tu harga poncho $4. Qila kata dah naik harga berbanding dia pergi dulu. Kesimpulan ride ni, silalah hayati gambar di bawah.
| Basahnya mencurigakan. T_T |
Far Far Away
Yeeeeaahh! Aku nampak Far Far Away Castle! Istana ni diambil dari cerita Shrek. Masa tengok bangunan tu, aku rasa macam roh kanak-kanak berangan princess rasuk badan aku. Hehehehe! Titew jadi pwincess~
Dekat sana, kami masuk Shrek 4-D Adventure. Dia macam tengok wayang selama 10-15 minit. Kot. Dia akan bagi cermin mata 3D. Nanti korang tengok macam mana Shrek nak selamatkan Fiona. Sepanjang korang tengok tu, ada lah yang jadi nanti. Hehehe!
| Far Far Away Castle |
Satu lagi persembahan yang aku boleh katakan not bad ialah di Donkey Live. Kita boleh tengok si Donkey dalam filem Shrek tu, berinteraksi dengan kita. Aku mula-mula ingatkan video rakaman. Tapi bila salah seorang penonton berinteraksi dengan keldai tu, baru aku tahu ianya live. Canggih betul teknologi.
| Bekas tapak kaki dan hidung Pinocchio. |
Roller Coaster! Ingat nak naik yang dekat area Sci-fi, tapi tutup! Hahahaha! So, dapat naik dekat Enchanted Airways pun jadilah. Seronok gak.
![]() |
| Landasan Enchanted Airways yang dikatakan menyerupai Wekoma Junior Coaster. Gambar ehsan dari Wikipedia. Thank you. |
| Teringat Oya yang tak dapat turut serta. :( |
Madagascar
~I like to move it! Move it! You like to MOVE IT!~ Feeling seorang menyanyi lagu tu dalam hati bila masuk kawasan ni. Dekat sini, kitaorang naik Madagascar: A Crate Adventure . Naik bot untuk jelajah kawasan kargo yang ada watak kartun Madagascar macam si singa tu, si badak, zirafah, zebra. Aku tak tahu nama watak, aku tahu nama binatang je. Heeee~
Then, kitaorang dah tak tahu nak naik apa, naik carousel pun jadilah. Comel what! King Julien's Beach Party-Go-Round ni untuk suka-suka gembirakan hati okaylah. Budak-budak suka.
| Kesian nenek tu, Izan. Tak apa. Dia minum Terlajak Laghihhhh~ |
Then kami sampai semula ke New York area. Kami tengok naik ride Sesame Street Spaghetti Space Chase . Sama macam Madagascar juga, kami naik space-ship dan menjelajah pengembaraan si Elmo. Kitaorang ada tengok persembahan muzikal When I grow up dari karekter Sesame Street. Seronok juga sebab watak-watak dalam baju maskot tu akan turun pentas dan ajak menari bersama. Izan yang ajak tengok show ni. Qila rasa terharu dapat tengok watak kartun yang dia tengok masa kecil ada dekat depan mata.
| Sesame Street Spaghetti Space Chase |
| When I Grow Up - Sesame Street Musical Show |
Memandangkan hari tu USS melanjutkan waktu operasi mereka dari pukul 7 malam ke 9 malam, kitaorang jalan-jalan cari cenderahati. Dapat ketap gigi je tengok cenderahati yang best, sebab takut bajet untuk balik Johor tak cukup. Tapi, aku dapat beli fridge magnet untuk boyfriend aku, sebab dia kirim, and poskad untuk aku. Memang bajet aku tak termasuk shopping pun.
Masa nak membeli, ada persembahan bunga api. Aku berlari keluar dari kedai nak tengok, punyalah jakun.
Keluar dari USS, kami tangkap gambar dekat depan tugu bebola Universal tu. Wajib woh! Sebabkan tak lah ramai mana, haa kau. Melompat sana sini.
Kami balik ke Johor dengan menaiki bas pukul 10 malam. Nasib ada bas lagi. Fuuh~
![]() |
| Gambar wajib. |
Overall, memang pengalaman yang menarik bagi aku. Ini adalah travel ke luar negara pertama aku. Maksudnya, aku pergi sendiri, bukan dengan family lah. Lepas je ada pengalaman macam ni, kaki ni gatal je nak travel lagi. Amboiiii... Tak apa lah kan, luas pemandangan. Baru aku tahu escalator Singapura lagi laju dari Malaysia. Baru aku tahu toilet diaorang tak ada paip air dekat jamban. Baru aku tahu orang Singapura ni macam mana. Bahasa yang digunakan. Masa dalam MRT, kami bertiga je bertudung dalam gerabak tu. Gulp. Berlapar bersama, berkongsi makan dan minum. Nasib baik USS ada sediakan water filter untuk minum. Bayangkan kami tengok budak makan aiskrim, telan air liur je. Kami makan coklat Snickers sambil berangan konon tengah makan mi bandung, nasi ayam, tom yam dan air bandung. Bila sampai Johor dan tengok perkataan 'RM', aku rasa lega sangat. Bayangkan masa kami pergi jalan-jalan dekat Candilicious, ada promoter bagi sebiji coklat Reese untuk tester. Punyalah happy sampai makan sikit-sikit je. Oh, harga tiket bas untuk balik $7.
So, pada yang nak pergi USS nanti, harap cerita aku dapat bagi sedikit sebanyak maklumatlah ya. Memang susah kalau pergi tempat orang, tak belajar dulu pantang larangnya.
Ada info yang lagi menarik pasal USS? Share okay!
Gonna miss Universal Studios Singapore!
Tichasays: For those yang baik hati nak tengok video yang Ticha buat, jemput tengok ya. Tengok je. Jangan share. Tiibe bajet. Ke Universal Studios Singapore ke Kita? "Aku nak pergi! Aku nak pergi!"
Subscribe to:
Posts (Atom)











