Tuesday 16 February 2016

Kamu harus ada To-Do List, Wahai Bakal Pengantin - OMGTichaIsGettingMarried

Jadi entry ini hanyalah satu benda yang saja-saja aku nak share.

Masa dekat office petang tadi, aku chatting dengan kawan office aku menggunakan web.whatsapp .
"Lorh, kenapa tak guna je Whatsapp handphone?"
Sebab nanti kantoi lah dengan bos. Plus lagi senang nak taip panjang. AHAHAHA!

Aku luah lah perasaan aku yang agak tegang ni akibat kekusutan jiwa mengingatkan banyak lagi kerja kahwin nak kena settle.
Yes, memang kahwin dalam Islam ni mudah. Tapi, bila masuk undang-undang, jadi rumit juga tau!
Aku ingat nikah macam tu je. Rupanya banyak betul borang nak kena isi. Dah selesai borang pihak lelaki, kita pula isi borang. Dah isi borang, minta signature kariah masjid, saksi semua, hantar ke pejabat agama Selangor. Hantar pula ke Jawi, isi borang lagi, bayar borang lagi, jumpa tok khadi pula. Panjang prosesnya.

Kisahnya aku cerita betapa aku agak dissapointed when some of our plan messed up.
Dan aku rasa agak lonely sebab fikir 'Apasal kau nak stress tetiba padahal semuanya ada, kan?'
Mungkin sebab bila aku tengok kalendar, less than 50 days left utk buat segala benda like fitting baju, ambil kad kahwin, food testing, meeting dengan orang dewan, meeting dengan family, fikir pasal doorgift dah di finalize by my mama ke belum, fikir nak set up kan appoinment Si Hati dengan tok khadi, plan tentatif honeymoon, all the payment yang belum settle, tudung untuk 3 majlis belum cari, veil nikah belum cari, baju nikah tak ambil lagi, manik belum jahit ahhhhhhhh!!!!

Then, my friend ni suggested me to make a To-Do List and share it with my fiance.
Masa tu aku rasa, kenapa aku tak terfikir semua ni?
Selama ni dok pendam sorang fikir segala kerja, even dah alert kan Si Hati pasal certain date for a certain task pun, kadang-kadang macam tak fungsi saja sebab dia lupa.

So, I created a To-Do List. Lebih kurang macam ni lah,

OMGTichaIsGettingMarried

Aku buat, kemudian aku send excel ni pada Si Hati via email.
Memang pada mulanya aku memang tak nak senaraikan segala kerja dan bagi pada Si Hati sebab aku fikir dia dah beban dengan kerja di pejabat dan kerah tenaga nak kumpul duit.

Tapi, at least, benda ni dapat bantu dia supaya benda-benda penting ni, kalau dia tak ingat, ada orang boleh ingatkan. Dia tak ada masa nak buat semua ni, jadi ini tugas aku untuk bantu dia walaupun tak secara langsung.

Bila buat benda ni, aku boleh nampak jelaslah steps aku dalam nak selesaikan kerja, uruskan masa dan tahu siapa yang terlibat. Which is really gives benefit to me!

Kesimpulan di sini, buat To-Do List, jangan jadi macam aku sentap sorang-sorang, naik jerawat segala akibat kesengalan sendiri.

Well, less than 50 days to go!



No comments:

Post a Comment