Tuesday 3 March 2015

Ke Universal Studios Singapore ke Kita? - Mukasurat 3

Ticha

Meh aku senaraikan kawasan-kawasan yang ada dekat USS ni.

Ticha
Hollywood, New York, Sci-Fi City, Ancient Egypt, The Lost World, Far Far Away dan Madagascar.

Aku masuk USS. Aku rasa macam dekat negara lain. Bangunan-bangunan yang direka ala-ala berada di Hollywood, dengan hiasan vintage ala broadway year, "Kita nak start mana dulu?" Tanya Qila. Aku jawab,"Ikut kanan lebih afdal."

Hollywood
Pantages Hollywood Theater adalah salah satu benda yang kita boleh have fun di Hollywood ni. Tapi ada time untuk tengok persembahan ni. Masa aku pergi, USS tayangkan When I Grow Up  by Sesame Street characters. Kitaorang pergi tengok persembahan teater ni petang sikit.

Ticha


New York
Bila nampak bangunan New York Public Library, aku dah sedar diri,"Oh, aku bukan dekat Malaysia." Apaaa...

Ticha

Ticha

Dekat kawasan ni, our first ride or game untuk USS ialah Lights! Camera! Action! Satu persembahan yang diarahkan oleh pengarah tersohor Steven Spielberg. Bila aku dengar nama ni, mesti aku terbayang muka Steve Jobs. Erk?? 

Dekat sini, kita akan tahu dan pelajari serta merasai macam mana sesebuah produksi mereka dan membina satu set penggambaran untuk babak dimana sebuah bandar New York dilanda ribut taufan atau hurricane. Pergh! Untuk orang yang ada minat macam aku, minat pada seni pengarahan, mesti kagum gila. Cara diaorang set up hujan dan angin. Air laut bergelora. Bunyi guruh dan cahaya petir. Lepas tu ada letupan sana sini. Ada structure yang tumbang. Tak boleh blah ada kapal besar datang masuk set, macam nak langgar penonton yang berdiri di jeti. Terbaik!

Dekat sini ada juga permainan bertemakan Sesame Street - Sesame Street Spaghetti Space Chase. Tapi yang ni kami naik petang sikit.

Sci-fi City
"Kita nak naik transformer sekarang?" Of course! Ini game highly recommended kot. Tapi, aki cakap dekat koranglah. Panjang! Apa yang panjang. 

Lepas sejam beratur baru dapat naik ride Transformer: The Ride. Ramai yang nak naik ride ni. Letih jugalah kaki ni beratur. Tambah lagi aku panas hati dengan orang belakang aku yang asyik buat skinship dengan aku. Walaupun dia perempuan, tapi still, kau mesti rasa tak selesa bila ada yang sandar bahu dekat badan kita, laga tetek dia dekat belakang aku, pinggul dia relax sandar dekat aku. Aku tahu aku tak tinggi tapi aku bukan tunggul lah vavi. Kau nak bersandar nak berskinship dengan boyfriend kau lah. Mungkin Qila dan Izan perasan perubahan muka aku, diaorang suruh aku beratur depan diaorang. Thanks korang. 

Ticha
Aku tak sure apa benda ni. Tapi ada dalam bangunan Transformer: The Ride
But, apa-apa pun. BESTTT! Ride ni best. Walaupun just duduk dalam kereta replika transformer berwarna biru, sambil pakai cermin mata 3-D, tapi bila kereta tu dah bergerak, haa..berdobar jantung. Satu baris boleh duduk 4 orang kalau tak silap. Impian Qila nak duduk di hadapan tercapai. Duduk seat depan memang terbaik, lagi-lagi untuk aku yang rendah.

Sepanjang sejam kitaorang beratur tu, kitaorang dah putuskan untuk beli pas ekspres Universal tu. Pas ni boleh beli dekat kedai cenderahati. 
Tapi! Bila ditanya harga pas ekspres, "$70 for 'Once per ride'" Mak aih....... Sebak kejap. Jadi, kitaorang gabungkan duit kami bertiga, dan beli pas tu. Kami kena gabung sebab nak pastikan kami bertiga sama-sama dapat rasa kegembiraan dekat sini. Dan sama-sama ikat perut. Hee~ Maksud Once per Ride tu ialah untuk satu ride dapat naik sekali je. Kalau nak naik banyak kali dan guna pas tu banyak kali, harganya $80.

Dah dapat pas, kami rasmikan dengan naik Accelerator Teacups Ride. Izan tak naik sebab dia cepat mabuk. Tapi memang pening pun naik ride ni. Macam kau duduk dalam cawan then pusing-pusing. Bila bayangkan sekarang, aku pening. Bluek! 

Roller coaster Battlestar Galactica dua-dua tutup waktu tu. Masih testing lagi.

Kami berehat makan roti untuk makan tengah hari. Roti yang dibeli dekat stesen bas Larkin semalamnya. Nasib baik ada beli 2 roti, coklat Snickers dan air. Oh, cerita pasal air, silalah bawa botol kosong ya. Dekat USS ni jambannya tak sediakan paip air. Jadi botol tu korang isilah air dengan sinki basuh tangan, then cebuklah. Kalau nak lagi hygiene, bawalah tisu basah. Awatlah depa tak sediakan ayaq, pengotoqlah pulak...

Ancient Egypt
Sini memang penuh dengan patung berhala. Eh? Hehehe.

Ticha

Ticha

Dekat sini, kami naik ride Revenge of The Mummy:The Ride. Aku punya happy berlari dekat lorong Universal Express Pass. Beratur 5 minit je. Yang tak guna pas tu, aku tak tahulah dah berapa lama diaorang beratur. Ramai. Kalau nak naik ride ni, kena simpan beg dalam loker yang disediakan di kiri dan kanan bangunan ni. Ada tempoh masa tak ada bayaran. Macam kami, 45 minit pertama, percuma. Tapi lepas tu, kena bayar $3-$4. Tapi, tempoh tu, tengok berapa ramai oranglah. Kadang-kadang free for 50 minutes. Nasib baik ada pas ekspres, kalau tak terbang $3 kami.

Ticha


Ride ni boleh disimpulkan, roh aku macam hilang kejap. Mana taknya, elok duduk kereta tu gerak perlahan, then tiba-tiba break, dia reverse laju-laju, lepas tu, selamatlah suara kau menjerit. Panjang treknya dalam 670 meter. Suasana suram suram je. Kelajuan dalam 64km/jam dengan tempoh 3 minit.

Ticha
Izan si driver kami. Bawak 30km/j saja. Hehehehe
    Untuk dapatkan balik roh, kami naik next ride yang relax sikit - Treasure Hunters : Mini-car Ride. Kita naik vintage jeep, jalan-jalan tengok kawasan peninggalan ala Mesir. Masa kami beratur tu, aku tengok balik video yang aku rakam masa berjalan-jalan sekitar kawasan Ancient Egypt. Tiba-tiba ada suara lelaki,"Wow, that's so cool!" Aku angkat kepala, lelaki kulit sawo matang. Mana kau datang?
"Are you going to combine all the records and make it as a video?" Dia tanya aku. Aku just cakap Yes. Sambil sengih-sengih. Nampaknya roh aku belum masuk sepenuhnya. Qila siap bisik dekat aku tanya,"Kita ada plan nak buat video ke?" Lelaki tu datang dari Filipina. Ow, aku ingat dia dari Sabah.
Dia kata dia spend half of his income untuk datang berjalan di Singapore. Izan tanya dia ni professional cameraman ke, sebab nampak dia pegang DSLR. Dia kata dia ni kerja insurans AIA. Dia nak ambil gambar banyak-banyak nak tunjuk dekat keluarga dia yang pelaburan dia untuk datang Singapura ni berbaloi dan menyeronokkan. Izan dan Qila suggest dia pergi certain tempat dekat Singapura. Aku..krik!krik! Tapi Izan paling banyak cakap dengan orang Filipina tu. Silap kami tak minta email dia. Mana tahu kami nak pergi Filipina, boleh contact dia.

Ticha


Ada ride yang kami dapat tahu kena beratur lama even ada pas ekspres Universal. Gila.

Tichasays: Beramah mesra lah masa bercuti-cuti tu. Mana tahu, one day kita perlukan pertolongan mereka. Dan bijaklah menguruskan masa dan kewangan masa di negara orang.

No comments:

Post a Comment